Pentru a putea studia și locui în România, studenții români de pretutindeni înmatriculați la Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) care nu dețin cetățenie română sunt obligați să parcurgă următorii pași:
- obținerea vizei de lungă ședere pentru studii de la misiunea diplomatică din țara de reședință;
- obținerea permisului de ședere temporară în România, de la Serviciul pentru Imigrări al județului Timiș – solicitare depusă cu cel puțin 30 de zile înainte de expirarea valabilităţii vizei de lungă şedere.
Viza pentru studii
Viza este un document eliberat persoanei solicitante, de către un stat gazdă, prin intermediul căruia i se permite accesul de lungă/scurtă durată pe teritoriul statului respectiv.
În cazul studenților internaționali, statul român acordă viza de lungă ședere pentru studii (simbol D/SD). Aceasta este valabilă 180 de zile, acordând drept temporar de ședere pe teritoriul României pentru cel mult 90 de zile cumulate în perioada sa de valabilitate. Viza de lungă şedere le permite studenților români de pretutindeni, intraţi pe teritoriul României, să solicite prelungirea dreptului de şedere temporară şi să obţină un permis de şedere.
Acte necesare pentru viza de student:
Formularul general pentru cereri completat integral (se generează automat după completarea cererii de solicitare a vizei pe portalul online https://eviza.mae.ro) și semnat în fața funcționarului de la ghișeu;
Pașaport valabil – Valabilitatea acestuia trebuie să depăşească cu cel puţin 3 luni data valabilității vizei de intrare în România care se solicită şi totodată să fi fost eliberat în ultimii 10 ani;
Certificat de naștere;
Buletin de identitate și fișa de însoțire;
Două fotografii 3×4, color, realizate recent;
Dovada de acceptare la studii – eliberată de Ministerul Educaţiei și Cercetării, din care să rezulte că persoana va urma o formă de învăţământ cu frecvenţă, la o instituţie de învăţământ superior de stat sau particulară, acreditată sau autorizată provizoriu potrivit legii;
Cazier judiciar;
Asigurare medicală de călătorie – pentru perioada valabilității vizei;
Contractul de cazare.
Acte opționale:
Acordul reprezentant legal (pentru persoane minore), declaraţie notarială de la ambii părinţi din care să rezulte că aceştia sunt de acord ca minorul să urmeze studiile în România (dacă este cazul), original şi copie;
Mijloace financiare – Dovada mijloacelor de întreţinere, în cuantum de cel puţin 500 euro sau echivalentul în lei a cel puțin 500 de euro pentru românii de pretutindeni admiși pe loc finanțat de la bugetul de stat fără bursă. Această dovadă se face prin prezentarea unui extras de cont al unui card bancar internațional, deschis pe numele solicitantului vizei, din care să rezulte suma deținută. Pentru studenții admiși pe loc cu taxă – dovada a cel puțin 1400 de euro sau echivalentul în lei a cel puțin 1400 euro. Atenție! Nu este necesară această dovadă pentru studenții admiși pe loc finanțat de la bugetul de stat cu bursă;
Dovada achitare taxe – Dovada achitării taxei de studii pentru cel puţin un an de studii (după caz).
Toate documentele se vor prezenta în original + copie la ghișeul consulatului sau ambasadei. Înainte de asta trebuie completată corect și integral cererea de solicitare a vizei pe portalul https://eviza.mae.ro, încărcând și toate actele justificative, pentru a primi o programare pe e-mail pentru prezentarea fizică la ghișeu (timpul de așteptare al programării poate varia).
Permisul de ședere temporară
Permisul de ședere temporară este un act de identitate, dobândit în urma obținerii vizei de lungă ședere, care oferă dreptul de a locui pe teritoriul României pe durata studiilor desfășurate.
După obținerea aprobării de școlarizare din partea Ministerului Educației și Cercetării din România, studenții români de pretutindeni înmatriculați la Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) solicită reprezentanțelor României din țările de domiciliu/reședință viza de studii și, ulterior, au obligația să își depună dosarul la Serviciul pentru Imigrări al județului Timiș pentru obținerea dreptului de ședere legal în România cu scopul de a studia (permis de ședere pe toată perioada studiilor).
Pentru obținerea permisului de ședere, studenții români de pretutindeni înmatriculați la Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) vor depune personal, la Serviciul pentru Imigrări al Județului Timiș, o serie de documente, cu cel puțin 30 de zile înainte de expirarea dreptului de ședere acordat de viză. Acesta poate fi depus și prin intermediul aplicației online, disponibilă la adresa https://portaligi.mai.gov.ro/portaligi/.
Dosarul depus la Serviciul pentru Imigrări trebuie să conțină următoarele documente:
– cerere;
– documentul de trecere a frontierei (pașaportul, titlul de călătorie etc.) (în original și copie);
– scrisoare de acceptare la studii;
– adeverința eliberată de Universitatea de Vest din Timișoara care atestă faptul că este înscris la un program de studii universitare, redactată în baza aprobării Ministerului Educației și Cercetării din România;
– dovada mijloacelor de întreținere (exemplu – extras de cont), în cuantum cel puțin egal cu salariul de bază minim net pe țară garantat în plată pentru o perioadă de cel puțin 6 luni (cel puțin 2300 lei pentru anul 2024);
– dovada deținerii legale a spațiului de locuit (exemplu: contractul de cazare într-un cămin UVT) (în original și copie);
– adeverința medicală (care poate fi obținută la Policlinica Studențească din Timișoara).
! Permisul de şedere pentru studenții români de pretutindeni înmatriculați pe locuri finanțate de la bugetul de stat (cu bursă/fără bursă) se acordă cu scutire de la plata taxelor.
Date de contact ale Serviciului pentru Imigrări al Județului Timiș:
Adresa: str. Andrei Mocioni, nr. 8-10, Timișoara
Număr de telefon: 0256 402 430
Număr de fax: 0256 402 475
Adresă de e-mail: tm.igi@mai.gov.ro
Orar al Serviciului pentru Imigrări al Județului Timiș pentru depunerea cererilor în vederea eliberării permisului de ședere și pentru ridicarea acestui act de identitate:
