George BUNESCU
Consilier în cadrul Centrului de Consiliere și Orientare în Carieră (CCOC) al UVT
„Cum pot să lucrez mai bine în echipă?”, „De ce ajung eu să fac toată treaba în echipă?”; „Cum abordez situația asta în echipă?”… Aceste întrebări și multe altele apar atunci când suntem puși în contextul de a avea de rezolvat în echipă o sarcină în cadrul activităților unei discipline din cadrul programului de studii unde suntem înmatriculați.
Pe parcursul studiilor tale înveți mai mult decât informațiile teoretice specifice unui domeniu profesional, dezvoltând diverse competențe transversale care te pot ajuta în contexte variate după absolvire.
Participând pe parcursul studiilor la activități care presupun rezolvarea de sarcini într-un grup deprinzi abilități precum munca în echipa, gestionarea timpului, vorbitul în public cum să sintetizezi și să elaborezi un material folosind surse științifice, cum să pui în practică ceea ce afli la cursurile teoretice și multe altele.
Rezolvând sarcini în echipă, există câteva tehnici prin care poți sprijini eficiența activității grupului, prin contribuția ta individuală, ca membru în echipă, prezentându-ți în continuare câteva sugestii în acest sens.
Pe lângă contribuția individuală a fiecăruia, echipa lucrează ca un întreg și trece prin diferite etape de dezvoltare (vezi Tuckman, 19651). La nivel de echipă pot exista câteva neclarități, dificultăți sau confruntări care sunt firești procesului de elaborare și realizare a unei sarcini anume (proiect etc.). Pentru aceste etape, există câteva activități și acțiuni care pot să sprijine buna funcționare a grupului:
Proiectele de grup realizate în timpul studiilor pot fi un prilej foarte bun de a dobândi abilități noi, de a afla puncte de vedere diferite și de a-ți dezvolta și demonstra anumite abilități.
Dacă ai nevoie de sprijin pentru a afla mai multe despre principiile lucrului în echipă, te invităm să te înscrii la o sesiune de consiliere individuală în carieră, completând formularul disponibil AICI, la secțiunea Servicii de consiliere individuală pentru studenți, sau să participi webinarele și atelierele pe care Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră (CCOC) din UVT le organizează pentru studenți.
1Tuckman, B. W. (1965). Developmental sequence in small groups. Psychological Bulletin, 63(6), 384–399. Acesta evidențiază în articolul său patru etape în dezvoltarea unui grup: formarea, tranziția, normarea și performanța. Acestea au fost preluate și dezvoltate ulterior, și pot fi vizualizate grafic aici.